Jak zachować zdrowie psychiczne w czasie epidemii koronawirusa? Drukuj Email
Wpisany przez: Ksenia Gil   

Sytuacja w której się aktualnie znajdujemy wiąże się z przeżywaniem złości, napięcia, smutku i lęku. Z dnia na dzień musieliśmy zmienić przyzwyczajenia i zburzyć rytm dnia, który wyznaczał naszą codzienność. Cierpimy z powodu oddzielenia od rodziny i przyjaciół, lęku o zdrowie swoje i innych osób. Nasza psychika jest w związku z tym wystawiona na ekstremalne napięcie. Co robić żeby poradzić sobie z targającymi nami emocjami i przejść przez okres kwarantanny bez uszczerbku na zdrowiu psychicznym?

Po pierwsze – dbajcie o kontakty z innymi ludźmi. Co prawda wyjście na spacer ze znajomymi nie jest w tym momencie możliwe, ale warto przynajmniej raz dziennie rozmawiać z rodziną i przyjaciółmi przez telefon czy media społecznościowe. Istnieje możliwość kontaktu za pomocą komunikatorów typu Skype. Znacie je bardzo dobrze i to doskonały czas żeby je wykorzystać!

Po drugie – warto zdobywać wiedzę o epidemii, ponieważ pomoże nam się to uchronić przed zachorowaniem. Jednakże nie oglądajcie nałogowo wiadomości, nie odświeżajcie co kilka minut stron, które informują o ofiarach i nowych zachorowaniach. Wiadome jest, że media skupiają się na tych informacjach, które wywołują w nas silne emocje, a nie na tych które dokładnie odzwierciedlają rzeczywistość. Dlatego jeśli czujecie potrzebę monitorowania sytuacji ustalcie sobie limit – np. oglądam wiadomości w telewizji tylko raz dziennie.

Po trzecie – spróbujcie zachować stały rytm dnia. Wstawajcie codziennie o podobnej porze, bierzcie prysznic i ubierajcie się. Jedzcie śniadania. Warto wyznaczyć sobie konkretne godziny na naukę, co pozwoli wam zachować stały rytm dnia.

Po czwarte – dbajcie o siebie! Jedzcie zdrowo, uprawiajcie sport, który można wykonywać w domu. W internecie jest mnóstwo profesjonalnych filmików z ćwiczeniami. Nie wymagają one zazwyczaj specjalnego sprzętu. A jeśli tak jest – bądźcie kreatywni! Zamiast hantli można wykorzystać np. butelki z wodą. Dbajcie również o higienę snu. Wiem że wizja całonocnej gry na komputerze może być dla niektórych kusząca. Jednak jeśli rozregulujecie sobie zegar biologiczny, ciężko wam będzie potem wrócić do normalnego funkcjonowania.

I po piąte – jeśli macie poczucie, że sytuacja przekracza wasze możliwości poradzenia sobie ze stresem - poproście o pomoc.

Możecie śmiało dzwonić do szkolnego psychologa lub pedagoga albo kontaktować się z nimi mailowo.

Numer telefonu do gabinetu psycholog/pedagog - 505 302 560

Adres mailowy psychologa MOS – ksenia.gil@mos.olawa.pl

Adres mailowy pedagoga MOS – emila.pietrzyk@mos.olawa.pl

Adres mailowy pedagoga MOW – marcin.cwigon@mos.olawa.pl

Zamieszczam również numery telefonu, pod którymi można uzyskać wsparcie psychologiczne i skorzystać z bezpłatnych konsultacji z psychologiem/psychoterapeutą:

538 579 554 – od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 – 20:00

71 799 68 55 – w soboty i niedziele całodobowo

800 190 590 – całodobowa infolinia NFZ na temat koronawirusa.

Ponadto, ruszyła specjalna akcja „psychologowie i psychoterapeuci dla społeczeństwa”, która umożliwia wam bezpłatne skonsultowanie się ze specjalistami z zakresu zdrowia psychicznego za pomocą telefonu, maila lub skype. Więcej informacji na ten temat oraz grafik poszczególnych specjalistów znajdziecie na tej stronie: https://www.psychologowie-dla-spoleczenstwa.pl/kontakt

 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej o plikach cookie, zobacz politykę prywatności.

Akceptuję pliki cookie z tej strony