Jak się uczyć? Część druga. Drukuj Email
Wpisany przez: Paweł Kałużny   

Zmiana nastawienia do uczenia się to niejedyny sposób, aby stało się ono przyjemniejsze. Ważne jest też miejsce, w którym się uczymy. Trudno jest się uczyć w otoczeniu, które jest przytłaczające, nieprzyjemne, czy też nieuporządkowane. Z reguły tam, gdzie panuje bałagan trudno jest się uczyć, gdyż będzie od dekoncentrował i odciągał naszą uwagę. Dlatego tak ważne jest, aby przed nauką tak uporządkować swoją przestrzeń, żeby była ona miła dla oka i przytulna. W tym kontekście ważne jest również uwolnienie się od wszelkich rozpraszaczy typu komputer, telefon komórkowy, konsola do gier, pilot do telewizora itd. Należy je schować i zapomnieć o ich istnieniu, oczywiście przynajmniej na czas nauki.

Poza tym nie zapominajmy o ciszy. Pomimo zdolności i umiejętności wielu osób do uczenia się w hałasie znacząco lepsze efekty można uzyskać w chwili, gdy nic i nikt nam nie przeszkadza. Wyjątek stanowi sytuacja, w której podejmiemy decyzję, że chcemy uczyć się z innymi osobami, również zainteresowanymi przyswajaniem danej wiedzy. Decyzja taka może być uzasadniona, gdy potrzebujemy dodatkowej motywacji do nauki w postaci obecności kolegi, koleżanki, gdyż w samotności materiał nam „nie wchodzi”. Plusem takiego rozwiązania jest możliwość dzielenia się spostrzeżeniami i przemyśleniami związanymi z danym materiałem, wyjaśnianie sobie treści niezrozumiałych, czy też wzajemne monitorowanie własnych postępów i motywowanie się do nauki. Pamiętajcie, że z tej formy można korzystać również za pomocą nowoczesnych komunikatorów Kolejnym czynnikiem, na który powinniśmy zwrócić uwagę to ćwiczenie pamięci i koncentracji. Wystarczy, że na ten cel poświęci się 5 minut dziennie, a efekty przyjdą bardzo szybko. Jest wiele ćwiczeń poprawiających pamięć i koncentrację. Poniżej prezentuję trzy.

Ćwiczenie 1. Jeśli na co dzień wszystko robisz prawą ręką, to dla odmiany wykorzystaj lewą! Taka zmiana pobudzi mózg do intensywniejszej pracy, zmuszając Ciebie do większej koncentracji. Tak więc, na przykład, spróbuj zjeść posiłek trzymając widelec w lewej ręce lub też otwieraj drzwi kluczem lewą ręką. Podobne efekty uzyskasz, gdy zmienisz kolejność wykonywanych czynności po obudzeniu się, zamieniając dla przykładu filiżankę kawy z porannym joggingiem. Zmiana szablonowego schematu działania będzie dla Twojego umysłu swego rodzaju wyzwaniem, przyczyniając się do jego intensywniejszej pracy.

Ćwiczenie 2. Spróbuj policzyć do tyłu, od 100 do 1. Jeżeli to nie sprawiło Ci problemu, to utrudnij sobie zadanie i policz od 100 do 1, ale co trzy liczby, czyli 100,97, 94 itd. Kombinacji może być wiele. Wszystko zależy od Twojej kreatywności.

Ćwiczenie 3. A teraz najprzyjemniejsze! Wizualizacja. Usiądź wygodnie. Zamknij oczy. Oddychaj głęboko. Wyobraź sobie siebie w lesie. Zastanów się, jak on wygląda, jaka jest pogoda i jakie słyszysz dźwięki. Pozostań z tym obrazem przez chwilę. Do 5 minut. Potem powoli otwórz oczy. Technika ta wymaga świadomości i umiejętności tworzenia odpowiednich wrażeń zmysłowych. Dzięki niej można zmienić nie tylko samych siebie, ale również nasze życie tak, aby przyciągnąć do niego pozytywne zmiany.

 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej o plikach cookie, zobacz politykę prywatności.

Akceptuję pliki cookie z tej strony