Zespół Placówek
Resocjalizacyjno -
Socjoterapeutycznych
w Oławie
Ks. F. Kutrowskiego 31A
55-200 Oława
Tel/fax: 0-71 31 33 744
e-mail: zprs@mos.olawa.pl

Zajęcia z informatyki dotyczące cyberprzemocy i bezpieczeństwa w sieci oraz nabywania umiejetności posługiwania się narzędziami TIK Drukuj Email
Wpisany przez: Tomasz Pustelnik   

cyberprzemoc2018 thumbW ramach projektu pn. „Nowoczesna edukacja” w ZPR-S zostały przeprowadzone dla dwóch grup składających się z sześciu uczniów zajęcia z informatyki dotyczące cyberprzemocy i bezpieczeństwa w sieci oraz nabywania umiejetności posługiwania się narzędziami TIK. Celem zajęć było zwrócenie uwagi uczniów na zjawisko cyberprzemocy oraz uwrażliwienie ich na specyfikę problemu, związaną przede wszystkim z możliwymi konsekwencjami tego typu działań, zarówno dla ich ofiar, jak i sprawców. Jednym z efektów przeprowadzonych zajęć, było wypracowanie reguł bezpiecznego i kulturalnego korzystania z sieci oraz zasad reagowania w sytuacjach cyberprzemocy.

 

Tematyka zajęć:

1.Wprowadzenie do tematyki zajęć:

2.Zagrożenia społeczne i fizyczne związane z użytkowaniem komputera I Internetu: - pokazanie uczestnikom, w jaki sposób mogą zadbać o swoje zdrowie podczas korzystania z urządzeń cyfrowych, - zbudowanie świadomości wagi przestrzegania zasad bezpiecznego dla zdrowego korzystania z urządzeń cyfrowych.

3.Ochrona przed szkodliwym oprogramowaniem: - zbudowanie w uczestnikach świadomości tego, że nieprzemyślane klikanie na wyskakujące okna i linki może doprowadzić do popsucia komputera, - wyćwiczenie podstawowych strategii reagowania na potencjalne ryzykowne sytuacje w Internecie.

4.Kontakt i relacje z innymi użytkownikami Internetu - zbudowanie w uczestnikach świadomości tego, że niektóre osoby, z którymi będą mięć kontakt w Internecie mogą nie być im źyczliwe i mieć złe intencje, - poznanie i przećwiczenie optymalnych sposobów reagowania w różnych sytuacjach związanych z zagrożeniami płynącymi z kontaktu z obcymi osobami.

5.Dbanie o własny wizerunek w sieci: - od działań uczestników w Internecie zależy to, jak będą postrzegani w przwdziwym świecie, - świadomość, że uczniowie mogą i powinni świadomie decydować, kto ma być odbiorcą publikowanych przez nich w Internecie informacji.

6.Wiarygodność informacji w Internecie - wykształcenie u uczestników świadomości, że nie można ufać wszystkim treściom zawartym w Internecie oraz poznanie czterech najważniejszych kryteriów, którymi należy kierować się, oceniając wiarygodność treść znalezionych w sieci, - uczestnik po zajęciach będzie miał potrzebę weryfikacji faktów, oddzielania ich od opinii, a także umiał ocenić wiarygodność strony internetowej.

7.Prawa autorskie: - zbudowanie w uczestnikach świadomości tego, czym są prawa autorskie - wyposażenie ich w wiedzę niezbędną do zgodnego z prawem koszystania z materiałów znalezionych w Internecie.

8.Cyberprzemoc: - zrozumienie przez uczestników, że agresja rówieśnicza w Internecie jest tak samo bolesna, jak ta w przwdziwym świecie, - uświadomienie sobie przez uczestników, jakie są sposoby radzenia sobie z agresja kolegów i koleżanek.

9.Bezpieczeństwo finansów: - poznanie przez uczniów najważniejszych zasad korzystania z Internetu w sposób bezpieczny dla ich finansów.

10.Przejawy sekstingu i cyberprzemocy – jak reagować - zbudowanie w uczestnikach świadomości tego, że seksting może być dużym zagrożeniem dla ich prywatności i może mieć daleko idące konsekwencje, - zrozumienie przez uczestników, czym jest prywatność i jakie ryzyka są związane ze zbytnim rozmywaniem ich granic.

11.Posługiwanie się narzędziami TIK: - Tworzenie prezentacji multimedialnych, tworzenie złożonych dokumentów tekstowych.

12.Podsumowanie zajęć.

Prezentacja utworzona przez uczestników zajęć

 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej o plikach cookie, zobacz politykę prywatności.

Akceptuję pliki cookie z tej strony